رقص ضمیر در دیوان حافظ

پایان نامه
چکیده

ضمیر کلمه ای است که به دلیل نیاز نداشتن به ذکر اسم یا پرهیز از تکرار آن به کار می رود . مانند : من دیروز پرویز را دیدم و او را نصیحت کردم . همانطوریکه مشاهده شد با آمدن « او » دیگر نیاز به آوردن دوباره ی « پرویز » بر طرف شد . ضمیر در زبان فارسی بر سه گونه است : ضمیر شخصی ، مشترک و اشاره ،که در این رساله مبحوث ما «ضمایر شخصی» است . ضمایر شخصی : ضمایر شخصی برای هر یک از اشخاص و مفرد و جمع صورت و شکل جداگانه ای دارد. اشخاص مفرد جمع جدا پیوسته جدا پیوسته اول شخص من ـَـ م ما مان دوم شخص تو ـَـ ت شما تان سوم شخص او ـَـ ش ایشان شان همانطوریکه در جدول فوق مشاهده شد ضمایر شخصی دو نوع هستند پیوسته و جدا نقش ضمایر شخصی جدا : 1. نهاد : او رفت. 2. مفعول «رایی» : حسن او را زد. 3. متمم فعلی : علی با او صحبت کرد. 4. مضاف الیه : کار او به پایان رسید . نقش ضمایر شخصی پیوسته : 1. مفعول «رایی» : من زدمت. 2. متمم فعلی : بسمان است . برایم گفت . 3. مضاف الیه ( متمم اسمی ) : به خانه اش رفتم . ضمایر شخصی پیوسته در نحوه ی قرار گرفتن در جمله و در کنار دیگر کلمات گاه گاهی دچار لرزش و حرکتی می شوند که بعضا به اجبار و یا به اختیار صورت می پذیرد که از آن به «رقص ضمیر» یا «پرش ضمیر» یاد می شود که در ذیل به آن اشاره می شود . رقص ضمیر : همانطوریکه در فوق مذکور آمد ضمایر پیوسته به طور معمول در نقش مفعول و متمم و مضاف الیه قرار دارند که جایگاه و محل قرار گرفتن آنها مشخص است ولی گاهی در زبان ادبی و شعر می بینیم که این قاعده و قانون به ضرورت و یا به منظور زیباسازی کلام شکسته می شود و ضمیر از جایگاه اصلی خود حرکت می کند که از این جریان به عنوان « پرش یا جهش » یا « حرکت یا رقص » ضمیر یاد می شود . مثال : یارب این نوگل خندان که سپردی به منش می سپارم به تو از چشم حسود چمنش که در این بیت : هر دو « ش » نقش مفعولی دارند و در اصل ، هر کدام از آن دو به این شکل بوده است : « به من سپردی آن را » « می سپارم به تو او را » . رقص ضمیر یکی از بحثهایی است که در ذیل دستور گشتاری جای دارد . گشتار : قواعد نحوی ، یا اصولی را که ژرف ساخت ها را به رو ساخت های واقعی تبدیل می کند گشتار یا قواعد گشتاری می گویند که انواعی دارد . انواع گشتار : 1. اجباری 2. اختیاری 3. ادبی 4. اسمی ساز 5. افزایشی 6. انعکاسی 7. جانشینی 8. جابه جایی 9. حذف از بین تمامی این گشتارها آنچه که بحث رقص ضمیر را در زیر مجموعه ی خود قرار می دهد گشتار جابه جایی و گشتار ادبی و اختیاری است که در متن رساله به تفصیل از آن یاد خواهد آمد .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

لایه‌های پنهان ضمیر حافظ (تحلیلی تازه از شعر حافظ بر اساس صور ازلی ضمیر ناخودآگاه جمعی)

درباره حافظ و غزل او سخن بسیار گفته‌اند؛ شاید بسی بیش از دیگر سخنوران زبان فارسی. علت این امر را می‌توان در اشعار چند پهلو و سرشار از ابهام و رمز و راز او بازجست. از این رو، یکی حافظ را عارفی وارسته می‌نامد که تمامی اشاراتش تأویل عارفانه دارد و دیگری، او را انسانی می‌پندارد که هرلحظه در حال و هوایی متفاوت سیر می‌کند. برخی نیز او را شاعری هنرمند و زیرک دانسته‌اند که تنها به خلق اثری ادبی پرداخته...

متن کامل

باد در دیوان حافظ

در سخن جاودانه و شعر سحرآمیز حافظ شیرین سخن‘ هرچیزی به طرز زندانه ای جای گرفته آنچنان که گویی لسان الغیب آن را برای اولین بار در دیوان آسمانی خویش به کار برده است و طرحی نو درانداخته. در بررسی دیوان حافظ شیرازی بی درنگ درمی یابیم که باد جایگاه ویژه ای دارد ‘ چرا که سریع و بی دریغ و بی دریغ وظیفه آوردن و بردن خبر را برای عاشق و معشوق بر عهده دارد. در سحر کلام خواجه شیراز‘ باد و انواع آن چون صب...

متن کامل

وزیران عصر حافظ در دیوان حافظ

این مقاله، پس از مقدمه­ای کوتاه درباره مفهوم وزارت در ادب فارسی، به بررسی زندگی وزیران عصر حافظ پرداخته است. خواجه عمادالدین محمود کرمانی، خواجه برهان­الدین فتح الله، خواجه قوام­الدین محمد صاحب عیار و جلال­الدین تورانشاه، چهار وزیری هستند که حافظ به آنها علاقه ویژه داشته و اشعاری در ستایش آنها سروده است. بررسی اشعار حافظ در ستایش وزیران یاد شده، با نگاهی تاریخی موضوع اصلی این مقاله است. مطالعات...

متن کامل

دقایقی در دیوان حافظ

این مقاله حاوی یادداشتهایی ارزنده است از شادوران استاد جلال­الدین همایی که باریک­بینی­هایی را در برخی اشعار لسان­الغیب خواجه حافظ شیرازی بیان می­دارد. این یادداشتها که تاکنون در نشریه­ای درج نشده است، به لطف و عنایت استاد دکتر شاه حسینی در اختیار پژوهش­نامه فرهنگ و ادب قرار گرفته است. نکات مورد اشاره مرحوم همایی شامل دوازده مورد است که برخی را به اختصار و در حد اشاره و برخی را مشروح­تر بیان دا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023